2021年09月01日 10:00
企業とは何かを聞けば、ほとんどの企業人が営利組織と答える。経済学者もそう答える。だがこの答えは、間違っているだけでなく的はずれである。
『マネジメント(上)』 p71より引用
Asked what a business is, the typical businessman is likely to answer, “An organization to make a profit.” The typical economist is likely to give the same answer. This answer is not only false, it is irrelevant.
"Management" Peter.F.Drucker
利潤動機なるものには、利益そのものの意義を間違って神話化する危険がある。利益は、個々の企業にとっても、社会にとっても必要である。しかしそれは、企業や企業活動にとって、目的ではなく条件である。利益は、企業活動や企業の意思決定にとって、原因や理由や根拠ではなく、その妥当性の判定基準となるものである。
しかし、企業の判定基準は利潤の極大化ではない。それは経済活動に伴うリスクを補填し損失を回避するために必要な利益の実現である。
『マネジメント(上)』 p71より引用
The danger in the concept of profit maximization is that it makes profitability appear a myth. Profit and profitability are, however, crucial—for society even more than for the individual business. Yet profitability is not the purpose of but a limiting factor on business enterprise and business activity. Profit is not the explanation, cause, or rationale of business behavior and business decisions, but the test of their validity.
The first test of any business is not the maximization of profit but the achievement of sufficient profit to cover the risks of economic activity and thus to avoid loss.
"Management" Peter.F.Drucker